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May 19, 2015
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The "Self-Portrait – Heads" from Spanish realist painter Eloy Morales debut in New York

Eloy Morales (Madrid, 1973) refers to a quote attributed to Freud to explain his thoughts on self-portraits, that now, we should call “selfies” by imposition of the pseudo cultural rules of the silicon. “All artworks are self-portraits even if you paint a chair,” declared the painter who likes to call his work realistic, not hyper realistic when talking about his paintings which possess almost photographic clarity.

Morales’ opinion on selfies is relevant at this moment. In a few days, on May 16th, the artist will open his first solo exhibition in the US. It will be at the prestigious Jonathan LeVine Gallery in New York, and will be on view until June 13th. The title refers to the almost exclusive theme Morales works on, About Head.

Self-Representation
For many years, obsessed with showing the most emotional part of the body, the artist has painted close up self-portrait heads. In his paintings, the large scale oil painting heads face the canvas with determination, patience and pride. The artist not only paints “selfies”, but also paints portraits of other people. Since childhood, the artist has been interested in the self-image represented.

Morales, whom the New York gallery shows as a “hyper realistic painting master” exhibits 14 large-scale portraits featuring close ups of human heads. By focusing on the face, the artist is “given the opportunity to interact to the psychological aspects of his viewers through the communicative power of the gaze.”

Not A Photo
The portraits often have elements that add color and texture, faces smeared with paint or clay. The process for hyper-realistic painting often includes the use of photographs, but the artists intention is to “never duplicate an image”, rather “utilize an image as support” to explore his limits and “transcend reality”.

“I try to stay on the line where reality coexists with my inner world. I believe in the immense power of images and their infinite possibilities”, says Morales, whose works not only represent the human form but also “broadens awareness and understanding of reality” of viewers.
 

 

Los ‘autorretratos-cabeza’ del pintor realista madrileño Eloy Morales debutan en Nueva York

Eloy Morales (Madrid, 1973) acude a una cita atribuida a Freud para explicar lo que piensa sobre los autorretratos, que ahora, al parecer, debemos llamar selfies por imposición de las reglas pseudoculturales del silicio. "Todas las obras son autorretratos aunque pintes una silla", ha declarado este pintor al que gusta llamarse realista, aunque tampoco chocaría añadir el sufijo híper para hablar de sus cuadros de una nitidez casi fotográfica.

La opinión de Morales sobre los selfies es pertinente en este momento. En unos días, el 16 de mayo, el artista inaugura su primera exposición en solitario en los EE UU. Será en la prestigiosa Jonathan Levine Gallery de Nueva York, estará en cartel hasta el 13 de junio, y el título tiene que ver con el tema casi único de la paleta de Morales: About Head (Acerca de la cabeza).

Representación de sí mismo
Desde hace varios años, obsesionado con mostrar la parte más emocional del cuerpo, pinta autorretratos-cabeza, óleos de gran tamaño y en primerísimo primer plano en los que se enfrenta al lienzo con decisión, paciencia y cierta actitud de orgullo inmutable. No sólo hace selfies —también pinta retratos de otras personas—, pero la exposición de sí mismo aparece en la batalla temática porque desde niño, precisa, siempre le interesó la imagen respresentada de sí mismo.

Relacionarse con los espectadores con el poder asombroso de la mirada Morales, a quien la galería neoyorquina presenta como "maestro de la pintura hiperrealista", lleva a la exposición 14 retratos a gran escala con figuras muy recortadas de cabezas humanas. Al concentrarse en la cara, añaden, el artista "se concede la oportunidad de relacionarse con los aspectos psicológicos de sus espectadores a través del poder comunicativo y asombroso de la mirada".

No duplicar una foto
A menudo incluye en los retratos elementos externos que añaden color y textura, los rostros aparecen embadurnados de pintura o arcilla. El estilo hiperrealista procede a veces del uso en el proceso previo de fotografías, pero la intención del artista "nunca es duplicar una imagen", sino "utilizarla como soporte" para explorar sus límites y "trascender la realidad".

"Trato adherirme a la línea donde la realidad coexiste en forma natural con mi mundo interior. Creo que en el inmenso poder de las imágenes y sus infinitas posibilidades", dice Morales, cuyas obras no solamente representan minuciosamente la forma humana, dado que pretenden "ampliar la conciencia y la concepción de la realidad" de los espectadores.

http://www.20minutos.es/noticia/2458227/0/eloy-morales/pintura-hiperrealista/debut-nueva-york/

 

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